מאמרים

מי אתם האנטיאוקסידנטים?

הדפסה

פורסם ביום שישי, ינואר 1, 2010

 

מי אתם האנטיאוקסידנטים?

הרבה שומעים ומשתמשים במילה הזאת- אנטיאוקסידנטים, אבל מה זה באמת אומר?

אני אנסה להסביר זאת בצורה פשוטה- כדי להבין מה זה אנטיאוקסידנטים, נתחיל מלהבין קודם מה זה אוקסידנטים?

נתחיל ממה זה רדיקלים חופשיים (אוקסידנטים)?

רדיקלים זה תוצר שנוצר באופן טבעי בגוף והם מזיקים לנו! הם פוגעים בתאי הגוף (מחמצנים אותם) ומאיצים תהליכי הזדקנות של הגוף, מחלות כמו מחלות לב סרטן ומוות.

ככל שיש יותר רדיקלים בגוף, תהליכי ההזדקנות ופגיעה בתאי הגוף ומחלות כמו מחלות לב וסרטן מתגברים.

רדיקלים נוצרים כל הזמן בגוף, באופן טבעי, אין לנו שליטה על זה, זה חלק מתהליך החיים- הם נוצרים בזמן הנשימה, חשיפה לשמש, סטרס.

 אבל כשחיים לא בריא- נחשפים הרבה זמן לשמש, מעשנים, חיים בסטרס המטורף שאנחנו חיים בו- אנחנו מגבירים את יצור הרדיקלים!

אז מה עלינו לעשות? זה חלק טבעי מתהליך החיים, איך אפשר להאט את התהליך?

יש לנו הרבה מה לעשות…

מצד אחד להפחית את הייצור המוגבר של  הרדיקלים ע"י הימנעות מחשיפה ארוכה לשמש, הימנעות מעישון ומסטרס.

אבל, הדבר העיקרי שעליינו לעשות זה לצרוך אנטיאוקסידנטים- נוגדי חימצון.

הם מתחברים לרדיקלים ומנטרלים אותם! ובכך מפחיתים את כמותם בגוף.

אי אפשר למנוע את תהליכי ההזדקנות של הגוף אבל אפשר למתן ולדחות אותם ע"י צריכה מרובה של אנטיאוקסידנטים.

איפה אפשר למצוא את אותם אנטיאוקסידנטים?

ובכן… באוכל!!!! פשוט כך… לא צריך לשם כך לקחת איזה כדור פלא,שבהרבה מקומות ובהרבה כסף מנסים לדחוף לנו, אלה פשוט לאכול את כל הצבעים הנהדרים שהם בעצם ויטמינים ופיטוכימיקלים הנהדרים שהטבע נתן לנו!

אנטיאוקסידנטים זה בעצם ויטמין A, ויטמין E, ויטמין C- ניתן לראות בקישור באיזה מזונות הם נמצאים. וכן פיטוכימיקלים כמו ליקופן, בעגבניה לדוגמא.

אבל הרעיון הוא לאכול מגוון ירקות ופירות, כל יום, מכול הצבעים, בעיקר הירוקים והכתומים העשירים בויטמין C ובויטמין A.

ישנם הרבה אנשים צעירים בני 30 שנראים כאילו הם בני חמישים פלוס, וזה מכיוון שהם חיים בסטרס מטורף, מעשנים, ולא אוכלים מספיק ירקות ופירות (אנטיאוקסידנטים).

מצד שני, אנשים שהם רגועים יותר, לא מעשנים, לא נחשפים הרבה לשמש ואוכלים נכון- תזונה עשירה ומלאה בויטמינים ורכיבי מזון חיוניים, נראים הרבה יותר צעירים, עור הפנים שלהם נראה נהדר והם בריאים יותר, פשוט כך… יש להם פחות יצירה של רדיקלים ופחות פגיעה בתאי הגוף ובכך הם דוחים את תהליכי ההזדקנות של הגוף והופעת המחלות.

שוב התזונה זה איך שאנחנו נראים ואיך שאנחנו מרגישים.

נשמע פשוט נכון, הרבה מדברים ולא מבצעים… מדובר על לאכול 9 מנות פרי וירק ביום, יש הרבה אנשים שאני רואה בקליניקה שאוכלים תפוז אחד בשבוע או עושים טובה וחותכים סלט פעמיים בשבוע בארוחת ערב.

תדאגו לעצמכם- תאכלו ירקות ופירות בשפע!! הטבע נתן לנו אותם במתנה, תהנו מהם.

 

 

 

20 המזונות העשירים ביותר באנטיאוקסידנטים בסדר יורד:

אגוזי מלך

תות שדה

חמוציות

קפה

פטל

אגוזי פקאן

אוכמניות

ציפורן טחונה

יין אדום

שזיפים

שוקולד מריר

כרוב אדום

תפוז

תרד

שעועית מנומרת יבשה

תפוחי אדמה

אננס

פלפל אדום

ברוקולי

קיווי



תגובות שהושארו

  1. הצבר בכלל והצבר הירוק, הם מקבוצת הצמחים להם תרומה גדולה לבריאות האדם. כמו כן בעלי תרומה אנטי אוקסידנטית.
    אך סמל "ישראלי" זה נזנח לטובת רשימת צמחי יבוא יקרים. ראוי לעדכן את הרשימה המומלצת בהתאם.
    בברכה.

  2. אהבתי את הכתבה, יש בה מידע רב ונכון,
    ממה שאני מכירה לא תמיד יש כוח לחתוך ולקנות ירקות ופירות אז לפעמים כשאני מפספסת אני משתמשת באנטיאוקסידנטים בתוך טבליות. גם רעיון! בכל אופן שיהיה בהצלחה בהתמדה לכולם

  3. מאת משה:

    להורדת פעילות-יתר של בלוטת התירואי Thyro איזה פירות מומלץ (ירקות אני יודע).

  4. מאת ליזה:

    כל הכבוד על ההסבר, פשוט ומובן !!:-)



השאירו תגובה