מאמרים

קפאין- כן או לא?

הדפסה

פורסם ביום שני, פברואר 22, 2010

קפה- קפאין- כן או לא?

קפה מקיף אותנו כמעט בכול מקום, בכול זמן- תרוץ להפסקה בעבודה, בפגישה עם חברים, באירוח, בערך הדבר הראשון שאנו עושים בבוקר… האם זה נכון לנו, לבריאותינו?

כ-80% מהאוכלוסיה המבוגרת צורכת קפה. הרכיב המשמעותי ביותר בקפה הוא הקפאין.

כוס קפה מכילה כ-100-150 מ"ג קפאין.

קפאין זהו למעשה סם, ממכר, מי שרגיל לשתות יום יום וינסה להפסיק בבת אחת לשתות קפה ירגיש כאבי ראש, תשישות ונמנום.

המקורות העיקריים לקפאין הם כמובן קפה, אך גם תה שחור וקולה.

קפאין בעל השפעות פיזיולוגיות. השפעתו העיקרית היא בגירוי מערכת העצבים המרכזית. להשפעות אלו השלכות מטיבות על תפקוד מוטורי ומנטלי, ואף על שיפור ביצועים אצל ספורטאים, אך כמות גדולה עלולה לגרום להפרעות שינה, לכאבי ראש ולתפקוד ירוד.

ממאמר שסקר מחקרים אחרונים, התבררו מספר נקודות לגבי קפאין:

למה קפאין לא טוב:

שינה- צריכת כוס קפה כ- 3-5 שעות לפני השינה תשפיע על השינה של רוב האנשים. מצד אחד-קושי להירדם. וכן, התעוררויות קצרות לאורך הלילה, אשר ישפיעו על איכות השינה . זה מפתח מעגליות, בכך שיום למחרת נרגיש עייפות, נשתה יותר קפה כדי להישאר עירניים, שישפיע ויפריע על השינה של יום למחרת, וכך הלאה…

פוריות- במחקרים נמצא שצריכת קפה יכולה להוריד בחצי את הסיכוי להיכנס להריון. ההשפעה נמצאה עבור צריכת 300 מ"ג ליום, (כ-2 כוסות קפה) פחות מזה לא משפיע.

הפלות-מחקר חדש מראה שצריכה רבה של קפאין יכולה להעלות את הסיכון להפלה.

24% מהנשים שצרכו 200 מ"ג קפאין ביום עברו הפלה, לעומת 10% שצרכו פחות מ-200 מ"ג קפאין.

 לכן, מומלץ שנשים שמנסות להיכנס להריון או בהריון יגבילו את צריכת הקפאין ל-200 מ"ג ביום. (1-2 כוסות קפה)

קפאין מנטרל אלכוהול-מחקרים מראים שקפאין מדכא חלק מההשפעות של אלכוהול.

אנשים ששותים הרבה אלכוהול יחד עם הרבה קפאין, יחשבו שהם בסדר, אבל למעשה התגובה והשיפוטיות שלהם נפגמת. כך,הם מסוכנים יותר לעצמם ולסביבה. נוער המשתמש בקפה ואלכוהול משתתף יותר בתאונות.

קפאין לא נמצא משפיע על:

מחלות לב- ממחקרים נמצא שקפאין לא מעלה סיכוי לחלות במחלות לב.

יתר לחץ דם- לא נמצא במחקרים שיש השפעה על לחץ הדם.

סרטן- לא הוכח במחקרים שקפאין מוריד את ההיסתברות לחלות בסרטן.

התייבשות- בניגוד למה שחושבים, קפאין בכמות שרוב האנשים צורכים לא משתן.

צריכה  של 45-225 מ"ג קפאין נתנה את אותה כמות שתן במחקר, כמו אלה שלא שתו קפה. לכן, ניתן לכלול קפה בצריכת המים היומית. רק בצריכה של מעל 575 מ"ג קפאין, קפאין נמצא משתן.

PMS- לא נמצא קשר בין התסמונת הקדם ווסתית לצריכת קפאין.

ירידה במשקל- צריכת 100 מ"ג קפאין מעלה את חילוף החומרים ב-5% במהלך היום =  לשריפת עוד בין 75-100 קלוריות נוספות ליום, אך, אין הוכחות לכך שצריכת קפאין מביאה לירידה במשקל.

כנראה שקשור לכך שהגוף מתרגל לכמות הקפאין שאנו צורכים, ואז אין לו יותר השפעה. יש להיגמל מקפאין כ-5 ימים כדי לקבל את ההשפעה שלו.

גדילה- אין מחקרים טובים לגבי קפאין וקפה ופגיעה בגדילה.

למה קפאין טוב:

סכרת- שותי קפה בעלי סיכון מופחת לסכרת. כנראה זה לא הקפאין אלה חומצה כלורגנית הנמצאת בקפה נקשרת לסוכר ומעכבת את ספיגתו במעי ועליית הסוכר בדם.

מחלת הפרקינסון- לאנשים ששותים קפה יש סיכוי נמוך יותר בכ-30% לחלות בפרקינסון- המחלה נגרמת כתוצאה מאיבוד תאי מוח המייצרים את הנוירוטרנסמיטר דופמין, המתבטא ברעד בידיים, זרועות, רגליים, פנים, וגופם נהיה נוקשה. הם זזים באטיות ומאבדים שיווי משקל וקורדינאציה.

כשהתסמינים מחמירים, יש להם קשיי הליכה, דיבור, וקושי בביצוע פעולות פשוטות.

קפאין נמצא מגן על תאי המוח. לא צריך הרבה קפאין- 100-200 מ"ג ביום- השווים ל-1-2 כוסות קפה ביום, מפחיתה את הסיכון.

אבני כליה- במחקרים נמצא שאלה ששתו 2-3 כוסות קפה ביום הפחיתו את הסיכון לפתח אבני כליה ב-30%. 

ביצועיים מנטליים- קפאין משפר עירנות וזמן תגובה. בארה"ב חושבים לתת מסטיק קפאין לחיילים, בכדי לשפר את ביצועיהם.

מצב רוח- MOOD—לא סתם מארחים נותנים קפה… הוא מעלה את מצב הרוח.

כאבי ראש- בניגוד למה שהיינו מצפים, בזמן כאב ראש כלי הדם במוח מתרחבים. קפאין גורם לכלי הדם להתכווץ, ובכך עוזר לכאב לחלוף. לכן, קפאין נמצא בתרופות מסויימות להפחתת כאב ראש

לסיכום:

קפאין פועל על מערכת העצבים, וזאת הסיבה שכוס קפה בבוקר משחררת אותנו מתרדמה, מעירה, מרעננת וממריצה אותנו.

בצבא האמריקאי מעודדים את החיילים לשתות קפה כדי לשפר את תפקודיהם ולהעלות את רמת הערנות והדיוק.

כמו כול הדברים בתזונה, הכול עניין של כמות!

1-2 כוסות קפה ליום מומלצים בהחלט. העניין הוא בדר"כ מה מצטרף לכוס הקפה….

לא כדאי לעבור את הצריכה של 200 מ"ג קפאין ליום.

בכדי לדעת כמה קפאין אתם צורכים ליום מומלץ להיכנס למחשבון הקפאין.

 

 

 

 



תגובות שהושארו

  1. [...] קפאין, מנגד, הוא סם פסיכואקטיבי מעורר. מולקולת הקפאין מעכבת קישור של הנוירוטרנסמיטר אדנוזין, שהינו בעצמו מגביל ומרסן של פעילות עצבית. יוצא מכאן שהקפאין פועל במנגנון של 'הפוך על הפוך',  בכך שהוא מגביל פעילותו של חומר מגביל. הערנות שמביא הקפאין היא אכן מבורכת, אך ברמות גבוהות יופיעו עצבנות, חרדות, ודופק מואץ. על ההשפעות ארוכות הטווח של קפאין כבר נכתב רבות. [...]

  2. [...] ברמות גבוהות יותר של אלכוהול בדם, ההשפעה יכולה להביא להאטה של פעילות מוטורית וקוגניטיבית, תסמינים גרוטסקיים שונים, חוסר הכרה ואפילו מוות (ראה טבלה). אם למשל, שתיתי שתי כוסות מרטיני ושליש כוס בירה ואני גבר השוקל 70 ק"ג, כמות האלכוהול בדמי תהיה 0.13, מה שאומר שאסור לי בשום פנים ואופן לנהוג! תוכלו לנסות עוד אפשרויות בעזרת מחשבון לחישוב ריכוז אלכוהול בדם. קפאין, מנגד, הינו סם פסיכואקטיבי מעורר. מולקולת הקפאין מעכבת קישור של הנוירוטרנסמיטר אדנוזין, שהינו בעצמו מגביל ומרסן של פעילות עצבית. יוצא מכאן שהקפאין פועל במנגנון של 'הפוך על הפוך', בכך שהוא מגביל פעילותו של חומר מגביל.הערנות שמביא הקפאין היא אכן מבורכת, אך ברמות גבוהות יופיעו גם עצבנות, חרדות, ודופק מואץ. על ההשפעות ארוכות הטווח של קפאין כבר נכתב רבות. [...]

  3. [...] ברמות גבוהות יותר של אלכוהול בדם, ההשפעה יכולה להביא להאטה של פעילות מוטורית וקוגניטיבית, תסמינים גרוטסקיים שונים, חוסר הכרה ואפילו מוות (ראה טבלה). אם למשל, שתיתי שתי כוסות מרטיני ושליש כוס בירה ואני גבר השוקל 70 ק"ג, כמות האלכוהול בדמי תהיה 0.13, מה שאומר שאסור לי בשום פנים ואופן לנהוג! תוכלו לנסות עוד אפשרויות בעזרת מחשבון לחישוב ריכוז אלכוהול בדם. קפאין, מנגד, הינו סם פסיכואקטיבי מעורר. מולקולת הקפאין מעכבת קישור של הנוירוטרנסמיטר אדנוזין, שהינו בעצמו מגביל ומרסן של פעילות עצבית. יוצא מכאן שהקפאין פועל במנגנון של 'הפוך על הפוך', בכך שהוא מגביל פעילותו של חומר מגביל.הערנות שמביא הקפאין היא אכן מבורכת, אך ברמות גבוהות יופיעו גם עצבנות, חרדות, ודופק מואץ. על ההשפעות ארוכות הטווח של קפאין כבר נכתב רבות. [...]



השאירו תגובה