מאמרים

מה עדיף – חמאה או מרגרינה?

הדפסה

פורסם ביום ראשון, מרץ 7, 2010

מה עדיף, חמאה או מרגרינה?

הרבה שואלים אותי… אז התשובה היא-

לא זה ולא זה, לגבי חמאה ומרגרינה זה מהפח לפחת…

חמאה-מכילה שומנים רווים מן החי הגורמים להשמנה, לעלייה ברמת הכולסטרול בדם ולעלייה בשכיחות מחלות לב וכלי דם.

מרגרינה- למרות שהיא מיוצרת משמן צמחי, עוברת בתהליך ההקשיה שינוי הגורם להצטברות שומנים הנקראים שומני טראנס. שומנים אלה גורמים לעלייה בכולסטרול ה"רע", לירידה בכולסטרול ה"טוב", ואף לפגיעה במערכת החיסונית.  יש מחקרים הקושרים צריכה מוגברת של שומני טראנס להתפתחות סרטן.  ככל שהמרגרינה קשה יותר, כך יש בה תכולה גבוהה יותר של שומני טראנס.

הסיפור של המרגרינה התחיל בשנות החמישים, כאשר הבינו ששומן מהחי לא בריא ומעלה את השכיחות למחלות לב, והשומן מהצומח בריא ואף מוריד כולסטרול- כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה וכו'.

ואז חשבו, למה שלא ניקח שומן צמחי, נקשה אותו בתעשייה בעזרת שינוי כימי- מקשר ציס לקשר הכימי טראנס… וככה נקבל מרגרינה- תחליף לחמאה הלא בריאה..

מה שקרה בפועל, ששכיחות מחלות הלב, לא רק שלא ירדה, אף עלתה… כלומר מרגרינה גרועה הרבה יותר מחמאה! יצרנו משהו גרוע עוד יותר…

מרגרינות ושומנים מוקשים אחרים נמצאים במגוון רחב של מוצרי מזון מוכנים, ובעיקר בבורקס ובמאכלי בצק אחרים- עוגות, עוגיות, ג'חנון – שאנו אפילו לא מודעים לכמות המרגרינה שאנו אוכלים.

גם מטעמי כשרות מוסיפים בארץ הרבה מרגרינה לאוכל.

אם רוצים להכין בורקס, אפשר להשתמש בבצק פריך שמכיל שמן במקום מרגרינה, ואם מכינים עוגה, יש לצמצמם את כמות המרגרינה ולהשתמש בשמן.

אני מחליפה חבילת מרגרינה או חמאה בכוס שמן זית או קנולה.

הימנעו מלמרוח חמאה או מרגרינה על הלחם או הטוסט, אפשר להתרגל גם בלי ולהעדיף למרוח גבינות עד 5% שומן, חומוס, טחינה, אבוקדו, או אפילו כפית מיונז עדיף…

כדאי לשים לב למידע התזונתי על תווית האריזה: אם מצוין שמוצר מכיל שומן צמחי מוקשה או שומן צמחי מוקשה חלקית, ברשימת המרכיבים, משמעו שיש במוצר זה שומני טרנס, וכדאי להימנע מצריכתו.

עשו לעצמכם טובה בריאה- הימנעו מחמאה או מרגרינה!

קטע חשוב של התוכנית כולבוטק לגבי צריכת המרגרינה- לצפייה לחץ כאן



תגובות שהושארו

  1. מאת בובי בוטן:

    אני בווובי בוווטן יא כוולנו בווובי בוטן <3



השאירו תגובה